Sunday 26 February 2012

Kehilangan

Aku berdiri di hadapan katil..tenang memerhati sambil di dalam hati aku terus berdoa agar along terus kuat ...Putera Sulung along mendakap ayahnya..sambil membisikkan kalimah Allah agar ayah terus di pelihara Allah hingga ke akhir hayat. satu2 puteri along tenang mengalunkan ayat2 suci Al Quran..dan yg bongsu, nampak keliru..letih..duduk di hujung kaki,sesekali mencium kaki ayah tercinta..Sesekali aku cuba memahami..apakah agaknya yg di fikir dek anak2 muda ini...menghadapi tubuh ayah yang hanya bergantung dgn mesin canggih ciptaan manusia..yang tentu2nya tidak mampu melawan kuasa Allah.

along bukan saja sepupu.malah..seolah2 abang kepada kami. Ayah kami berkongsi kehidupan sembilan bulan pertama di dlm kendungan yang sama. Along juga menghabiskan masa bekerja di zaman bujang di Sungai Siput..jadi, mmg dia byk menghabiskan masa dgn kami. Teringat aku bila abang Napi meminjam vespa along..membawa aku meronda satu kampung..tanda meraikan kejayaan aku dlm peperiksaan Sijil Rendah pelajaran...berdekah2 kami ketawa sebab aku mmg malu naik vespa.

Pandangan beralih pada Kak Long Lin..isteri Along yang sudah kering air matanya. Sudah berkali kali aku memberitahunya...Bertuah Kak Long dapat jaga along sakit..banyak pahala kak long...Saya doakan K Lin kuat dan saya juga minta K Lin redha kalau Along di takdirkan pergi. Sebab Allah dah beri yang terbaik utk K Lin. Alhamdulillah..dgn suara yg perlahan K Lin berbisik..Akak dah redha La..doakan akak kuat jer.

Lewat petang, Mak Ngah sampai..berkerusi roda menemui anak sulungnya yg terlantar. Semangat kental ku ..luluh juga akhirnya mendengar Mak Ngah..dalam keadaan  berbisik aku mendengar Mak Ngah mengampunkan dosa2 along..menghalalkan makan minum along..dr susu yang diberi hinggalah segalanya...Aku dengar Mak Ngah berpesan pada anak sulung along agar sentiasa membisikkan kalimah allah di telinga along.

Alhamdulillah..along meninggalkan kamii jam 12.30 thari , Ahad 26 Feb 2012..sebulan sebelum usia  along mencapai 49 tahun. Ya Allah..kau ampunilah dosa along kami...kau terimalah dia sebaik2 nya..kau peliharalah dia..peliharalah anak isterinya Ya Allah...Aku percaya, segala yang kau berikan ini adalah yang terbaik....

Sesungguhnya kehilangan kali ini adalah yang pasti..hilang yang tidak kembali..

Laila





1 comment:

  1. pergi yang tak kembali....membuatkan kita bermuhasabah erti hidup kita di dunia ini....sebak

    ReplyDelete